Online marketing is het aanbieden van informatie of het verkopen van producten en diensten via digitale netwerken, zoals internet en mobiele telefoonnetwerken. De kunst van online marketing is het vinden van de juiste online marketingmix van strategieën die een beroep doen op jouw doelgroep en zich vertalen in verkoop.

De wetenschap van online marketing is het onderzoek en de analyse die zowel betrekking heeft op het kiezen van de online marketingstrategieën als op het meten van het succes van die strategieën.

Zoekmachine

Online marketing omvat Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Marketing (SEM). SEO is het proces van het verfijnen van jouw bedrijfswebsite zodat deze hoger scoort in de resultaten van zoekmachines wanneer potentiële klanten zoektermen invoeren die overeenkomen met jouw productaanbod.

SEO is gratis. Omgekeerd is SEM betaalde zoekmarketing. Tegen een (doorgaans) pay-per-click-vergoeding zullen zoekmachines zoals Google jouw advertentie weergeven wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert met een van jouw zoekwoorden. SEM-statistieken kunnen uitstekende feedback geven over de effectiviteit van jouw advertenties. Dergelijke statistieken omvatten de klikfrequentie: het aantal keren dat op jouw advertentie is geklikt en het aantal keer dat de pagina met de advertentie is bekeken.

Online advertentie

Er zijn veel soorten online advertentiemogelijkheden. Een methode is om banneradvertenties te gebruiken die zijn ingesloten in webpagina’s op internet. Andere talloze opties omvatten alles, van interstitials tot tekstadvertenties. Interstitials zijn de webpagina’s die net voor of na een verwachte inhoudspagina verschijnen. Dit zijn de advertentiepagina’s die verschijnen wanneer je door inhoud op een website bladert. Ook bieden verschillende social media providers, zoals Facebook, hun advertentieplatforms aan.

E-mail

Zodra je een e-maillijst van abonnees heeft samengesteld met potentiële klanten die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten, is e-mailmarketing een zeer effectieve manier om de boodschap over te brengen. Je kunt klanten op de hoogte houden van bedrijfsnieuws, aankomende evenementen en speciale aanbiedingen. Je kunt nieuwsbrieven en op maat gemaakte producten of diensten aanbieden die specifiek zijn voor de behoeften van de klant.

Sociale media

Sociale mediaplatforms zoals Twitter, Facebook, LinkedIn en Pinterest (om er maar een paar te noemen) zijn allemaal mogelijkheden voor online marketing. Social media is een gesprek – het vereist actieve deelname in plaats van alleen advertenties voor jouw producten of services te plaatsen.

Bloggen

Een zakelijke blog hebben is een andere manier om met klanten te praten en hen op de hoogte te houden van jouw producten of diensten. Een blog kan worden gebruikt om advies te geven en nuttige feedback te krijgen. Microblogs zijn een subset van blogs – normaal gesproken bestaande uit korte tekstupdates die per e-mail, instant messaging of Twitter worden verzonden.

Waarom je een online aanwezigheid nodig hebt

Online marketing wordt steeds belangrijker voor alle soorten kleine bedrijven. In het verleden was internetmarketing iets dat lokale fysieke bedrijven terecht konden negeren. Het was niet logisch om tijd en geld te verspillen aan online marketing terwijl je alleen lokaal actief was. Nu het lokale zoeken toeneemt en de nieuwe gewoonte van mensen om eerst op internet te zoeken, maakt het uit. In wezen moeten alle bedrijven enige online marketing in hun marketingmix opnemen.

Afgezien van online adverteren, is uw online reputatie erg belangrijk, zelfs als je geen zaken doet via internet – voordat een nieuwe klant besluit uw bedrijf te betuttelen, is de kans groot dat zij online beoordelingen zullen controleren, dus het opbouwen van een reputatie voor kwaliteit en klantenservice is erg belangrijk. Ongelukkige klanten laten eerder online beoordelingen achter dan tevreden, dus een sterke reputatie en veel positieve online beoordelingen zijn essentieel voor zakelijk succes in de digitale wereld van vandaag.